Lees hier alles over de eventuele problemen van hoogbegaafdheid
Een buitengewoon goed IQ hebben en een interessante manier van denken. Dat kan iets zijn waar veel mensen van dromen en wat veel mensen kunnen waarderen of waar mensen jaloers op zijn. Maar veel van de dingen die mensen over hoogbegaafdheid weten zijn fabels en ze weten niet dat hoogbegaafdheid meer is dan allen maar een hoog IQ hebben. Ere kunnen ook problemen ontstaan. En dan denk je waarschijnlijk “Wat voor problemen kan iemand hebben die hoogbegaafd is?’’. Dat zal ik je uitleggen.
Wat is hoogbegaafdheid?
Veel mensen onderschatten de betekenis van hoogbegaafdheid. Er wordt veel gezegd dat mensen met hoogbegaafdheid overal goed in zijn, altijd de slimste in de klas en dat je heel succesvol bent met je werk. Dat is een enorme misvatting over hoogbegaafdheid. Er komt namelijk veel meer bij kijken. Door die misvattingen herkennen een boel mensen zich niet als hoogbegaafd, of kunnen zich daarom niet zomaar hoogbegaafd noemen.
Hoogbegaafdheid is dan een combinatie van een hoge intelligentie, de creativiteit die je hebt en doorzettingsvermogen. Toch zijn hiernaast nog een aantal andere zaken van belang. Hoogbegaafd is niet alleen een hoog IQ hebben, want dan hebben we het waarschijnlijk over hoog intelligent, maar dat is dan nog iets anders dan hoogbegaafd. Er zijn andere kenmerken die een rol spelen bij hoogbegaafdheid:
- Ze voelen zich vaak anders
- Er is bij hen sprake van een intensere belevingswereld
- Ook is er sprake van een bovengemiddeld snelle gedachtegang die ze hebben
Hoogbegaafde kinderen hebben een bijzondere en een zeer waardevolle rol in de samenleving. Zij zijn namelijk vaak de ontwikkelaars en de vernieuwers. Maar ook zijn zij creatief, zorgen voor veranderingen en zij zijn de innovators.
Soorten begaafdheid
Er zijn verschillende soorten begaafdheid. Zo heb je de zwakbegaafden, daar zijn speciale instantie en organisaties voor, want deze mensen kunnen niet gewoon bijwonen met de samenleving. Dan heb je de minderbegaafden en zij kunnen hun plekje wel vinden in de samenleving.
Dan is er de normale samenleving, zij behoren tot de normale samenleving en zij volgen de normen van de samenleving. Dan is er slim begaafd. En dat zijn bijvoorbeeld mensen op school die goed presteren en hun interesses vallen vaak binnen schoolkaders. Als er gesproken wordt van hoogbegaafd en deze groep bestaat maar uit ongeveer 2,5% van de hele samenleving.
Bepaalde gedragingen
Als er over hoogbegaafdheid gesproken wordt, dan denken mensen aan een hoge intelligentie en mensen die makkelijk door het leven gaan. Er zijn namelijk verschillende vormen van hoogbegaafdheid en dit is dan de positieve vorm daarvan. Het gaat hier dan om mensen met goede cijfers en die dan ook nog eens uitblinken in verschillende activiteiten.
Door een boel misvattingen die er zijn bij hoogbegaafden, worden ze vaak niet goed begrepen en krijgen ze niet genoeg de ruimte om zich te uiten zoals ze zijn, daarom worden ze vaak eerder gezien als probleemkinderen of kinderen met gedragsstoornissen, dan hoogbegaafden. Ze krijgen dan dus een misdiagnose, omdat hun gedrag niet begrepen wordt. Er is daarom ook speciaal onderwijs voor hoogbegaafden. Als hoogbegaafde voel je je vaak anders, denk je aan idealisme en heb je heel veel verschillende interesses.
De misdiagnoses die er vaak gegeven worden zijn het volgende:
- Veel energie en activiteit is het kenmerk. Bij HB is dat juist dat je wilt leren, dat je autodidact bent en dat je kinetisch bent ingesteld. De medische verklaring is ADHD
- Nog een voorbeeld is dat als je het moeilijk vindt om aansluiting te maken met leeftijdsgenoten, dat het bij HB wordt gezien als “Ongewone interesses die niet met leeftijdsgenoten gedeeld worden’’ en de medische diagnose is Autisme.
Overexcitabilities
Het kan namelijk voorkomen dat hoogbegaafden in omgevingen zoals school en werk juist slecht presteren, en dat komt omdat ze in andere gebieden uitblinken. De veel voorkomende kenmerken van hen zijn:
-Heel erg nieuwsgierig
-Zelfsturend
-Ongewoon gevoel voor humor
Basisvaardigheden sneller ontwikkelen en leren met minder oefeningen.
Dit waren er maar een aantal, maar om meer te weten kun je kijken naar de overexcitabilities van Kazimierz Dabrowski. Het omschrijft de overprikkelbaarheid op de 5 gebieden:
- ‘’Intellectueel overprikkelbaarheid’’
- ‘’Overprikkelbaarheid van verbeeldingskracht’’
- ‘’Emotionele overprikkelbaarheid’’
- ‘’Psychomotorische overprikkelbaarheid’’
- ‘’Zintuiglijk overprikkelbaarheid